honda's hundbil / honda's dog car




Sett Honda W.O.W? Den japanska minivanen för hundälskare presenterades på Tokyo Motor show redan för 4 år sedan, efterfrågan på hundsäkra bilar var stor, idag har mer än vart 5:e hushåll i Japan hund.
W.O.W står för " Wonderful Open-hearted Wagon", smått hillarious men ändå sant, bilen är extremt anpassad för hundar!  
  Först och främst är bilen designad så att den ska gå så stadigt och smidigt som möjligt för att hundarna ska slippa känna oro eller stress, bilen är låg men hög (man kan nästan stå raklång i den) det finns smarta skjutdörrar och ett speciellt luftsystem som förser cabinen med fräsch luft. Ett rullbart golv av trä gör det skönt att gå inne i bilen både för 2-benta och 4-benta och golvet är också lätt att ta ut och tvätta vid behov, vidare fins ett specialsäte för mindre hundar inmonterat i frontpanelen, extra hundsäten, speciella hundbälten för större hundar OCH en uppfällbar hage där bak!
Interiören ger en alltigenom harmonisk och lugnade känsla. Sätena är flyttbara, om inte bilen är full med hundar kan annars 6 personer åka i W.O.Wen vilket gör den till en superskön och cool familjebil! Låt oss klicka hem en idag $w$ !
  Honda har för övrig en hel avdelning med fokus på hundar och hundägare i Japan, "Honda Dog".
Japanerna är allt häftiga eller?



Have you seen the Honda W.O.W? The Japanese minivan for dog lovers was presented on the Tokyo Motor Show already 4 years ago, the demand for "dog-safe" cars was big at that time, more then every fifth household has a dog today in Japan. W.O.W stands for " Wonderful Open-hearted Wagon", kinda hillarious but yet true, the car is extremly suitable for dogs!
  First, the car is designed for stable and smooth driving making it possible for dogs to relax, the car is low but high (you can nearly stand inside), there are smart sliding doors and a special air system providing fresh air into the cabin. A foldable wodden floor makes it comfortable to walk inside for both 2-legged and 4-legged and the floor is also easy to take out for cleaning if needed, furthermore there is a special crate installed in the dashboard for smaller dogs, extra crates, special dog-belts for bigger dogs AND a bigger foldable crate in the back!
The entire interior makes a harmonic and relaxing felling. The seats are movable, if the car isn't full of dogs there is room for 6 persons which makes the W.O.W to a super comfortble family car! Let's click one home! $w$ !
  Honda by the way has an entire department focusing on dogs and dog owners in Japan, "Honda Dog". The Japanese are too cool aren't they?


c h e c k ..
honda wow concept

rilakkuma papercraft




Hört talas om origami? Origami är japanskt pyssel av papper, man viker figurer av papper, oru = vika, kami =papper. Modern origami är lite annorlunda än förgångarna, man använder bättre teknik och så limmar man ihop delar istället för att bara vika av ett enda papper. S k papercraft är en spridd hobby globalt, man gör alla möjliga 3D grejjer både privat och i massproduktion, många gör sina egna papercrafts med hjälp av 3D program, man gör egendesignat men också kända figurer. Man delar också med sig av sina verk så att andra kan ladda ner dom vilket gör hobbyn ännu roligare – man behöver bara en färgskrivare!
Hello Kitty i all sin ära men San-X superkända Rilakkuma är också en nämnvärd figur, han syns mycket i asien men är nära okänd i scandinavien konstigt nog, visserligen är han en rätt ny filur. Rilakkuma är en björn som älskar att relaxa (hans namn betyder just realx bear), dessutom klär han ut sig i björndräkter som ser ut som honom själv. Jag hittade dessa underbart söta Rilakuma + friends papercrafts! Ladda ner, printa ut (helst på tjockare papper), klipp/skär ut och klistra ihop! Dags för en ny hobby?



Ever heard of Origami? Origami is Japanese papercraft, you make characters or other stuff by folding paper, oru = folding, kami = paper. Modern origami is a little bit different then the original, people use better technique and also glue parts together compared to traditional origami where you only use one single paper. Papercraft is a spread hobby global, people do all kinds of stuff, both private and in massprodction, many do their own papercraft using 3D softwares, they do their own design but also famous characters. People also share their work so that others can download them which makes the hoby more fun – all you need is a color printer!
Hello Kitty in all her glory but San-X's super famous Rilakkuma also deserve to be mentioned, he's seen alot in Asia but is strangely enough nearly unknown in Scandinavia, but he is kinda new though. Rilakkuma is a bear who love to relax (his name means realx bear) and he dress out in bear suits that look exactly like himself. I found these lovely Rilakkuma + friends papercrafts! Download, print out (try use some thick paper), cut out and glue together! Time to get a new hobby?


c h e c k ..
san-x rilakkuma


d o w n l o a d ..
rainy day korilakuma
rainy day kiiroitori
rilakkuma bamboo
rilakkuma bamboo 2
strawberry rilakkuma
strawberry rilakkuma 2
strawberry korilakkuma
strawberry kiirotori
strawberry basket
korilakuma with scarf
kiiroitori in basket

japanskt mode / japanese fashion



Är fullt uppe i networking globalt och kände att jag bara måste skriva om det japanska modet. Vi har samlat på oss mycket information de senaste åren kan jag lova, till er hundägare: glöm Puppia och Theo för en stund och blicka in i den värld som håller på att knapra på den europeiska marknaden för hunddesign och hundmode! Vi väntar ivrigt på revolution!
Den som är lite insatt i japansk populär kultur i allmänhet vet hur många olika "subkulturer" som konstant exploderat fram bland de japanska ungdomarna sedan 90-talet, det uppstår hela tiden nya. Dessa subkulturer skapar givitvis mode och det finns mycket under genren street fashion! På gatorna i de största modedistrikten i Japan, b l a Harajuku, Odaiba och Shinjuku, ser du allt från lolita (b l a sweet lolita, gothic lolita och punk lolita - volanger, spets, stora kjolar, knästrumpor, och parasoll – som hämtad från en anime serie), ganguro (blondies med tan och ansiktsmålning, minikjolar, färgglada kläder och accessoarer), kogal (California wannabees liknande ganguro men med mer cash och style) och himegyaru (sockersött 1700-tals princess mode – rosa, tyll, rosetter, stort lockigt hår, tiaror, rosor, sötsaker och puppyeyes) till visual kei (freaky hairstyles, massa smink och uppseendeväckande kläder, maskulint), decora (överdekorerad med massor och olika färglada accessoarer och plagg) och  cosplay (utklädnad till karaktärer från manga- och anime serier och filmer, även till kändisar) men även japansk hip hop (mer färgglatt och roligt än amerikanskt hip hop mode, se Harajuku Lovers). Givetvis finns det underkategorier i dessa grupper också (+ en massa annat, och stilar mer "casual") det finns mycket att välja mellan för modeintresserade japaner! De senaste åren har dessa subkulturer även börjat vinna mark i väst där du garanterat har sett bl a goth och cosplay spridas som vinden!
Det roliga i det hela (för minihund ägare) vad gäller japanskt mode och dessa subkulturer är att det även designas hundmode efter mattes och husses stil, du hittar nära alla de ovan nämnda stilarna även till hunden i form av kläder, accessoarer och tillbehör!
Tillskillnad från oss så har japanerna nått längst vad gäller hundmode och det är inget konstigt med tanke på att det finns fler hundar än barn i Japan. Här följer lite bilder på japanskt streetmode som det kan se ut i Harajuku!

Vad gillar ni mest? Kawaii eller dark, slarvigt överdekorerat eller artistiskt perfektionistiskt?



I'm fully into global networking these past days and suddenly felt I need to write about the Japanese fashion, and to you dog owners (especially Scandinavian) I just want to say: forget about Puppia and Theo for a moment and take a peek into the world that is already crunching on the European dog fashion market! We're eagerly waiting for a revolution!
People who are familiar with Japanese pop culture in general know how many different subcultures that constantly appeared among the Japanese youths since the 90's, new ones appear all the time. These  subcultures creates fashion, ofcourse, and there's lots to find within the genre street fashion! On the streets in the biggest fashion districts in Japan, such as Harajuku, Odaiba and Shinjuku, you find everything from lolita (sweet lolita, gothic lolita and punk lolita - frill, laces, big skirts, kneesocks and umbrellas  – as taken from some anime show), ganguro (blondes with tan och face painting, miniskirts, colorful clothes and accessories), kogal (California wannabees like ganguro but with more cash and style) and himegyaru (sugar sweet 18th century princess fashion – pink, frills, hair bows, big curly hair, tiaras, roses, sweets and puppyeyes) to visual kei (freaky hairstyles, lots of makeup och conspicuous clothing, masculine), decora (over-decorated with loads of different colorful accessories and clothes) and cosplay (costume play as characters from manga- and anime series and movies, even as celebs) but also japanese hip hop (more colorful and playful then American hip hop, see Harajuku Lovers).
For certain there are subcultures to these subcultures aswell (+ alot of other styles, ofcourse more "casual" ones too), there is alot to choose from for fashion loving Japanese!
The last years these subculutres have started to take space in the west aswell, you have for example surely seen goth and cosplay spread as the wind!
The fun in all of this (for teacup owners) with Japanese fashion is that there are dog fashion being designed in the same styles as mommy's and daddy's, you can find nearly all of the obove mentioned styles for your dog in clothes, accessories and other goods!
Comparing with ourselfs the Japanese have reached far with dog fashion and it's not that odd thinking of that there are more dogs in Japan then there are kids.
Here follow som photos showing Japanese street fashion as it can look in Harajuku!

What do you like the most? Kawaii or dark, carelessly over-decorated or artisticly perfectionistic?


selmish <3 twitter



Tjihoo! Nu kan du följa Selmish på Twitter! Selma twittar om sitt liv som spoiled rotten, svanslös (!), business dog. Kolla twitter.com eller snabbläs det senaste i vår Twitter widget här i bloggen! Selmish bakom kulisserna, jajjamensan!
För alla råsvennar: Selma twittar på engelska! *Oupsi*  ^w^

Selmish <3 Twitter!

–––

Yahooo! Now you can follow Selmish on Twitter! Selma is twitting about her life as a spoiled rotten, tailless (!), business dog. Check us out at twitter.com or simply check out the latest in the Twitter widget we put here in the blog! Selmish behind the scenes, oh yes!
Lucky you, Selma is twitting in English! ^w^

Selmish <3 Twitter!


c h e c k ..
twitter.com/selmish

himegyaru med decotti / himegyaru with decotti




Hime är ett ord vi hör mycket nuförtiden. Hime-gyaru (eller hime-kei), den japanska princessmodevågen, har nått Sverige och det räcker inte med några fattiga cupcakes i halsband längre lilla vän! Nepp, det ska se ut som riktiga varor, choklad, jordgubbar, bananer, kakor och vispad grädde. Mattes 13-åriga lillasyster är helt galen i överdekorerade lösnaglar, tyll, rosetter och rhinestones (förutom alla dessa japanska sångare!)
Till hime hör allt sockersött, i prylform gäller det att ösa glitter, godbitar och grädde men lagom mixat! Sett någon av alla dessa YouTube klipp där man nära pysslar sönder mobiltelefoner med grädde och rosetter? Matte är ju en obotlig pysslare och har samlat på sig ett lager genom åren, efter att ha kollat in stilen lite närmre och surfat på hobbymärket Decotti, från japanska Takara Tomy, bestämde jag mig för att pröva lite hime-gyaro pyssel!
Decotti gör speciella hime-paket för accessoartillverkning och det har helt underbara förpackningar av grädde (silikon) som de säljer i perfekta spritspåsar, "Decotti White Cream", de största på 150g. Jag var tvungen att pröva på märket själv och beställde 2 st 150g gräddpåsar från Rakuten international, en till mig och en till syrran. Kalaset gick på runt 400sek med frakt och tullavgift (grina! den fastnade i tullen trots att jag lyckades få den märkt "gift"), ungefär dubbla marknadsvärdet oupsi! ^w^
Grädden är helt underbar men det krävs lite träning för att få till snygga klickar. Silikon stelnar men blir inte hårt, mer som någon slags plast, ska man göra smycken kan man lätt trä i hattpinnar ibåde innan och efter den har stelnat.
Till White Cream påsen på 150g får man 2 olika spritsar och dessutom en pincett på köpet (även om den va rätt värdelös så va tanken söt hehe) och silikonen funkar utmärkt både som grädde, mjukglass och maräng!
Lekte lite med miniplastmaten från Re-Ment som fyndades på Ebay för något år sedan (ä l s k a Re-Ment, oh yes!), det blev lite småplock med glass, våfflor och jordgubbar i första försöket, gjorde b l a ett mobilsmycke och ett hundhalsband till Selma. Kawaii Selmish hime?



If there is one word we hear alot latley it's hime. Hime-gyaro (or hime-kei), the japanese princess fashion, has reached Sweden and it's no longer enough with some poor cupcakes in a necklace my friend! Oh no, it has to look like the real thing, chocolate, strawberrys, bananas, cookies and whipped cream. Mommy's 13 year old sister is totally obsessed with over-decorated fake nails, tulle, bows and rhinestones (except all those Japanese singers aswell!)
To hime belongs all sugar sweet, for accessories you have to pour bling, sweets and cream but in a balanced mix! Have you seen some of those videos att You Tube where they decorate cellphones with cream and bows until climax? Mommy is a uncureable "handicrafter" and have collected a stock of useful stuff throught he years, after checking out the style and hit the hobbybrand Decotti, from Japanese Takara Tomy, I decided to try some hime-gyaro accessory design!
Decotti makes special hime packages for accessory making and they have totaly awesome packages of whipped cream ( silicone) which they sell in perfectly made pastry bags, "Decotti White Cream", the biggest on is 150g (5,3 oz). I just had to check out the brand myself so I ordered 2 150g cream bags from Rakuten International, one for me and one for my sis. It ended at 400sek ($51,5) including shipping and toll fee (pain! it got stuck in the toll though I got it marked as "gift"), nearly the dubble value ooupsi! ^w^
The cream is totally awesome but you need some practice to be able to make good looking pats. Silicone congeal but dosn't get hard, more like some kind of plastic, if you're gonna make some jewlery you can easily attach headpins or eyepins both before and after it congealed. To the 150g White Cream bag you get 2 different pipes and also tweezers (even though it was kinda useless yet the thought was surely sweet) and the silicone can be used as both whipped cream, soft icecream and meringue!
I played a little with the Re-Ment mini plastic food I bought on Ebay some year ago (l o v e Re-Ment, oh yes!), and the result of the first try was some tiny sweets with ice cream, waffles and strawberrys. I did for example a cellphone charm and a dog necklace for Selma. Kawaii Selmish hime?


c h e c k ..
decotti
re-ment
ebay.com
rakuten international

design against fur 2009

Djurförespråkare som vi på Selmish givetvis är blev matte överlycklig när hon surfade på ett pressmeddelande från svenska Djurens Rätt i slutet av förra året. Fur Free Alliance håller årligen tillsammans med flertalet nationella djurrättsorganisationer en internationell design tävling, Design Against Fur, i år för 7:e gången.
Målet för årets tävling är att få fram budskapet att användandet av päls är elakt och onödigt, måltavlorna är kvinnor i åldern 18-30 som gärna bränner cash på kläder och accessoarer men kanske borde tänka efter innan de tar fram kortet.
Tävlingen är öppen för elever inom mode och design, grafisk formgivning, multimedia och marknadsföring och är uppdelad I två områden, poster och animation. Djurens Rätt efterlyste svenska bidrag till tävlingen och eftersom matte studerade marknadsföring under våren anmälde vi oss bums I postertävlingen!
  Tävlingar och mediastatements som Design Against Fur behövs i överflöd i denna tid för att få fram en medveten generation shop-a-holics, visste du t e x att riktig päls säljs som fuskpäls, både som kläder och accessoarer men också som mjukdjur till barn (!)?
Många har tröttnat på djurorganisationerna och anti-pälskampanjerna men det betyder bara att det krävs mer nytänkande i marknadsföringen – anpassning till målgruppen.
Idag finns 80% av  pälsfabrikerna i Kina, där lever djuren under fruktansvärda förhållanden innan de dödas, de sitter i minimala nätburar, lever på skitmat och är i konstant panik och konstant stress. När de väl slaktas händer det att man t o m sliter pälsen av dom levande! Vi kan inte förstå det helvete dessa djur genomlider för att tillslut hamna ute i butikerna som mode. Varje år dödas över 50 milijoner djur inom pälsindustrin, 2 miljoner av dessa djur är hundar och katter, sådanna som lever lyxliv med specialmat, spabehandlingar och egna garderober här i väst! Till en enda pälsjacka krävs det 15-20 hundar! Är det något vi hundälskare borde ställa oss bakom så är det dessa organisationer som kämpar för djurens rätt.

Mitt bidrag i tävlingen är en tankeställare, modemedveten minihundägare som jag är känner jag ett starkt obehag över hur olika djur behandlas, det kan jämföras med abortfrågan. Efterlängtade bebisar tas emot med öppna armar och får kärlek och omsorg, kläder och prylar i överflöd för att de är väntade medans de oönskade slaktas på löpande band av ett samhälle som inte orkar se på eller ta ansvar. Detta fenomen gäller 2-benta som 4-benta!
I Usa är design- och tjänstemarknaden för husdjur enorm och den växer konstant. Förutom ett växande utbud av varumärken, kläder, leksaker, möbler, hygienartiklar o s v består den också av tjänster som dagis, clubs, hotels och spa – för hundar enbart! Likaså i Japan där man t o m gick ut officiellt för något år sedan med oroväckande siffror om att japanerna föder allt färre barn men skaffar allt fler hundar! Att jämföra denna syn på djur med vad som händer i pälsfabrikerna är skrämmande.
På min poster beskrivs "triangeldramat" mellan mode, husdjur trender och dessa fabriksdjur på ett sätt som jag saknar i media, "Some animals are pets, other animals are clothes. This is fashion. Why?"
Och.. Det behövs inget blod för att få fram ett sådant budskap!

Vinnarna i regionstävligarna slåss om the "The Grand prize" vidare hålls en allmän omröstning online för "The People's Choice award". Håll tummarna att vi når finalen!





As we are animal spokesmen here at Selmish mommy got overjoyed when she unexpectedly found a press release from the Swedish animal protection organization Djurens Rätt while surfing around last year. Fur Free Alliance hold an annual design competition, Design Against Fur, together with a majority group of national animal protection organizations, this year is the 7th time they hold it.
The goal for this years competition is to deliver the message that wearing fur is cruel and unnecessary, the target group are women 18-30 that burn loads of money on clothes and accessories but possibly need to rethink once or twice before they use their creditcard.
The competition is opened for students within fashion, graphic design, multimedia and marketing and is divided into two different entries, poster and animation. Djurens Rätt advertised for Swedish entries to the competition and though mommy where studying marketing during the spring we registered at once to the poster competition!
  Competitions and media statements as Design Against Fur are needed in plenty in these times to raise a conscious generation of shop-a-holics, for example did you know that real fur is sold as faux fur, both as clothes and accessories but also as plush toys for kids (!)?
Many people are tired of the animal protection organizations and the anti-fur campains but it just simply means that the marketing has to become more innovative – made especially for the target group.
Today 80% of the fur factories are in China, there the animals live under horrible conditions before they are killed, they are kept in way too small mesh cages, eat bad food and are constantly in panic and under stress. When they finally are slaughtered it even happens that their fur is pulled of while the animal is still alive! We can never fully understand the hell these animals go through to finally end up in the stores as fashion items. Every year more then 50 million animals are killed in the fur industry, 2 million of these animals are dogs and cats, those kind that live luxurious lifes with special diets, spa treatments and their own wardrobes here in the west!
It takes 15-20 dogs to make one fur jacket alone! If there is something we doglovers should support it’s these organizations that fight for animal rights.

My submission in the competition is an eye-opener, as the fashion-conscious mini dog owner I am I feel a strong distaste over the fact how different animals are treated, it can be compared with the abortion issue. Babies wished-for are welcomed with opened arms and are given love and care, clothes and stuff in multitude because they’re wanted while the unwanted are slaughtered daily due to a society that don’t want to see or get involved. This phenomenon concern both 2-legged and 4-legged!
In Usa the design- and service market for pets is huge and it’s growing constantly. Except a growing supply of brands, clothes, toys, furniture, sanitary products e t c it also consist of services as kindergardens, clubs, hotels and spa – for dogs only! The same in Japan where they officially published a notification some year ago concerning the problem that the Japanese birth less kids while the number of dogs constantly increase! To compare this view of animals with the facts of what’s happening in the furfactories is frightening indeed.
My poster describes the “triangle drama” between fasion, pet trends and these factory animals in a way I can’t find in media, "Some animals are pets, other animals are clothes. This is fashion. Why?"
And.. No need of blood to deliver that kind of message!

The winners of the region competitions will fight for “The Grand prize” furthermore there is online voting going on for  “The People’s Choice award” Come on everyone, cross your fingers so we'll make it to the finals!


1.000.000usd hund / $1.000.000 dog




Det här måste vara världens dyraste hund, och mycket troligt världens minsta hund också! Samson (Sammy) kommer från megakända Texas Teacups, "Home of world famous Paris Hilton's Tinkerbell", och är en superliten Maltipoo (blandning mellan Malteser och Pudel). Sammy är en "Super Tiny Teacup" eller "Micro Teacup" och mäter ca 10cm i rygg och 10cm i mank som fullvuxen hane på 1 år, vikten nämns inte tyvärr.. Han säljes för 1.000.000usd (1 miljon dollar), alltså nära 8 miljoner sek! Borde vara olagligt enligt min mening men Texas Teacup verkar inte vara desperata efter att sälja: "We are not pressing to sell him because our milion dollar male babies will be our future Super Tiny Teacup Studs, as we never had males this tiny." Väntlistorna till Sammys valpar tas redan emot i denna stund! =_=
Jisses alltså, en normalstor Malteser väger runt 4kg med en mank på 20-25cm och en normalstor Toypudel väger max 4kg och är runt 25cm i mank, men då bortser vi ju från "teacupaveln" som markant förminskat raser de senaste 10 åren. Micro Teacups eller Super Tiny Teacups (hundar under kilot) slutar aldrig att facinera mig! Men priserna för micro hundar, som lever betydligt kortare än hundar över kilot, är way too expensive! Även om Sammy är ett extremt fall.
Normalpris på micro teacups, vare sig det är frågan om Maltipoos, Chihuahuor, Yorkies eller Pudlar, ligger runt 3.500$, ca 27.000sek, i dagsläget. Högt kilopris kan man säga, men med tanke på den Chihuahuahysteri vi hade här för några år sedan är det ju inte ett så extremt pris för en "minihund", även i dagsläget kan man hitta svenska vavvor för 25.000sek, dessa med en vuxenvikt runt 3kg!

För dig med 8 milijoner över så väntar en supersmart och supersöt liten baby faced och button eyed Maltipoo på dig i Texas, USA. The stud of the future Super Tiny Micro World. *w*
..Men visst är det Sammys valpbilder de har ute?

–––

This has to be the most expensive dog in the world, and possibly the smallest dog in the world too! Samson (Sammy) comes from the well known Texas Teacups, "Home of world famous Paris Hilton's Tinkerbell", and he's a super tiny Maltipoo (Malteser and Poodle mix). Sammy is a "Super Tiny Teacup" or "Micro Teacup", he's 4 inches tall and 4 inches long full grown, he's weight is not mentioned though.. He's off for $1.000.000 (one million usd)! Should be illegal if you ask me but it seems Texas Teacups isn't too eager to sell him: "We are not pressing to sell him because our milion dollar male babies will be our future Super Tiny Teacup Studs, as we never had males this tiny." They're already accepting waiting list applications for Sammy's puppies! =_=
Amazing, a normal sized Malteser weigh around 8,8 lbs and is 7,8-9,8 inches tall, a normal sized Toy Poodle
weigh at most 8,8 and is also around 9,8 inches tall, but this exclude the teacup breeding, ofcourse, which has minimized breeds for the last 10 years. Micro Teacups or Super Tiny Teacups, (dogs under 2,2 lbs) never stop fascinate me! But the prices for micro dogs, who live shorter lifes then dogs above 2,2 lbs, is way too expensive! Even if Sammy is a rare case.
The present price for micro teacups, whether it's Maltipoos, Chihuahuas, Yorkies or Poodles, is around $3.500. Kinda high price per oz and pound, but thinking of the "Chihuahua hysteria" we had here some years ago these prices aren't too extreme for a "mini dog". Even today you can find Swedish chis around 25.000sek, $3,200, and these grow up to become 6,6 pounds dogs!

If you have $1.000.000 left over there's a super smart and super cute tiny baby faced and button eyed Maltipoo waiting for you in Texas, USA. The stud of the future Super Tiny Micro World. *w*
..But isn't it Sammy's puppy photos they advertise?


c h e c k ..
texasteacups.com

okaeri

top

top