mameshiba



Japanerna är experter på att prova på nya saker speciellt när det gäller business! En slående omtalad produkt är Mameshiba, små söta bönformade och hundfejsade varelser i olika sorter som dyker upp när folk äter (!). Dessa små busfrön började plötsligt synas i tv och media där de i tecknade annonser och kortfilmer med ursöta röster berättar de de mest osmakliga berättelser varav de drabbade tappar aptiten.
I en kortfilm sitter ett par i en bar, tjejjen lutar sig mot killens axel och killen lugnar ner sig med att öppna en jordnöt plötsligt kikar en Mameshiba fram ur skalet och säger "Godkväll, visste du att när man pussas så passerar 200 millioner bakterier från mun till mun varje sekund." - YUCK!
Mameshiba är varken hundar eller bönor, fast det i familjen finns över 20 st karaktärer som soyabönan, kidneybönan, jordnöten och cashewn har de alla hundansikten fast kropp som bönor eller nötter..
Från början betydde Mameshiba enbart Shiba valp (Shiba är en japansk hundras), Mame betyder böna men används även som ett ord för små saker t e x liten hund = hundvalp. Små berättelser kallas Mame Chishiki och så föddes hela Mameshiba konceptet: små bönhundar som delar små stories!
– klockrent!

Hela Mameshiba iden var ett experiment gjort av Japans superkända marknadsföringsföretag, the Dentsu inc. Förut hade man aldrig marknadsfört maskotar på detta sätt i branschen, utan en speciell produkt att sälja! Mameshiba blev genom kampanjen en produkt och finns idag att köpa i form av b l a gossedjur, pennor, brevpapper nyckelringar o s v. Ursööööta små mischiefs man kan ha i fickan! Och så eco! Själv ska jag nog beställa en eller två Mugen Edamame från Bandai, en soyaböne-skida-nyckelring med små Mameshibas som tittar fram när man klämmer på den! KAWAII!
Några nyckelringar:



The japanese are experts in trying new things, especially when it comes to business! One big hit is the talked-about Mameshibas, tiny bean-shaped and dog-faced little creatures that appear when people eat (!). These little rascals were suddenly realeased in tv and media appearing in several cartoonish ads where they with the cutest little voices tell the most distasteful stories making the afflicted loose thier appitite. In one tv commercial a couple sit in a bar, the woman lean against the guy's shoulder and the guy grab a peanut to calm himslef down, when he open it suddenly a  Mameshiba peek out and says: "Good evening, you know what? When you kiss, 200 million bacteria are passed on from mouth to mouth each second". – YUCK!
Mameshiba are either dogs nor beans, even though there're over 20 characters in the family as the soybean, the kidneybean, the peanut and the cashew all of them have dog faces but bodies as beans or nuts..
From the beginning Mameshiba only meant Shiba puppy (the Shiba is a Japanese dog bread), Mame means bean but also is used as a word for small things like tiny dog = puppy. Small stories are called Mame Chishiki and so the Mameshiba concept was born: tiny bean-dogs that share small stories! – crystal clear!

The entire Mameshiba idea was actually an experiment made by super famous Dentsu inc., the advertising company.
Never before had anyone in the market advertised mascots like this, without any specific product to advertise! Mameshiba became through the campain a brand, a product, and is now availible as plush toys, pens and stationary items, keychains ect. Such adorable little mischiefs to put in your pocket! And so eco too!
I think I'll have to order one ore two Mugen Edamame from Bandai, a soyabean kechain with little Mameshibas that poop out when you squeeze it! KAWAII!


w a t ch ..



c h e c k ..
Mameshiba official site

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

botten
okaeri

top

top