en annorlunda hanami

Hanami firandet är igång i Japan. Varje vår när körsbärsträden (sakura) blommar ut så firar man Hanami. Det är några dagar av festligheter då man går ut för att titta på blommningen, har picknick med familj och vänner och bara myser. Festligheterna pågår bara några dagar då blommorna fort börjar trillar av och regnar ner från träden, men det är just den biten som är vackrast. Sakura, symbolen för hur kort och bräckligt det vackra livet är.
I år är det en annorlunda Hanami säsong, knappt 1 månad efter Tohoku Kanto Earthquake så är landet djupt sårat. I norr är det fortfarande 10,000-tals som tvingas bo i tillfälliga centers utan rinnande vatten och räddningsarbetet håller fortfarande på i jakt på alla de 10,000-tals som fortfarande saknas. Ska man verkligen gå ut och fira med tanke på alla offren?
I Tokyo har statsministern gått ut och sagt att det inte lämpar sig till att fira som vanligt i år med tanke på den smärta som den norra delen av landet genomgår medans företag från norr vädjar till normalt firande så att de kan sälja sina varor (mat och alkohol).
I allmänhet så har det börjar att nästan bli lite farligt ekonomiskt nu då hela landet har sörjt i flera veckor och därför inte shoppat som vanligt, men många japaner försöker nu fixa en stark anda till att bygga upp igen. De tycker visst att man ska fira så att det går runt för restauranger, butiker och tillverkare igen.

Skulle du fira hanami om du var i Japan nu?


http://www.ayalamoriel.com/assets/HanamiPostcard01.jpg


Kommentarer
Postat av: Anonym

Faktiskt skulle jag det, om man inte gör det så visar man att livet inte går vidare, och man skulle visa sitt stöd till landet.

2011-04-12 @ 15:44:29
Postat av: monc

Det finns ju en större vikt att fira det nu. Landet behöver gå vidare för annars stannar ekonomin upp och det tar längre tid att få landet på fötter. Så jag tycker att man ska fira med en anda av att visa sitt stöd för de mest drabbade. Nästan så att man här i Sverige ska "fira" det på något sätt genom att kanske ge en gåva, handla eller stötta på något sätt som man själv har möjlighet till.

2011-04-13 @ 18:28:33
Postat av: Pandan

Jah det skulle jag nog, för att visa att livet går vidare :)

2011-04-14 @ 14:30:09
Postat av: Lina

Jag måste säga att jag verkligen diggar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-05-11 @ 00:04:47
URL: http://harmankardonreceiver.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

botten
okaeri

top

top