pink, pink, pink

Rosa är en färg som aldrig går ur tiden, har ni tänkt på det? Vad är detta rosa? En färg? En känsla? Majoriteten av svenska tjejjer kan hålla med mig om att de var beroende av rosa i 5-6 årsålder. Mamma har berättat, otaliga gånger, att jag inte gick ur dörren på morgonen om jag inte fick ha rosa på mig en period. "The pink period" är vanligtvis en period som försvinner med åldern, men den kan också återkomma senare. Eller helt enkelt aldrig försvinna!
Idag har vi en växande grupp tonåringar här i väst som trotsar allt och klär sig i överdivet sockersöta outfits med inspiration hämtad från japanskt/östasiatisk mode. Att vara "kawaii" (söt) är något dessa tjejjer strävar efter, precis som i sötheternas hemland Japan där kawaii är en samhällsordning som majoriteten omfamnar.
Medan man i Sverige försöker sudda bort alla könsklassificeringar och göra befolkningen könslös i jakten på jämställdhet så är det fullt normalt i östasien att få vara flicka om man är flicka. Färgen rosa är i högsta grad kopplad till vad man kallar "flickigt", "sött", "sprött", "oskyldigt" och "omtåligt". Rosa är ju princessfärgen no. 1! Vi alla trodde att Hello Kitty febern skulle avta där för 2 år sedan, ändå ser jag mer Hello Kitty ute i butikerna än förra säsongen! Tror detta säger en hel del om vad vi svenska tjejjer saknar.
Visst känns det fresh när allt detta "kawaii" krockar med ett samhälle som Sverige där vi snart inte ens får göra skillnad på flickigt och pojkigt offentligt!

Sydkoreanska konstnärsfotografen JeonMee Yoon startade ett intessant projekt för några år sedan, "the pink projekt" där hon försökte klura ut de "kommersiella mekanismer" som triggar flickor att välja just rosa och pojkar just blått.
Min systerdotter är 5 år och det är 80% rosa i hennes rum, dessa prylar har hon själv valt. Och varför inte? Varför ska hon inte få vara prinsessa ett tag innan verkligehetens hårdhet tar över? Pink är alla tjejjers räddande färg! Tänk, det finns en plats där vi faktiskt får vara flickiga, söta, spröda, oskyldiga och omtåliga om vi vill. I rosa! ^w^
Såg ditt rum ut så här när du var liten, eller kanske.. nu?!


http://www.jeongmeeyoon.com/images/pink/Seowoo%20and%20Her%20Pink%20Things_m.jpg
http://www.jeongmeeyoon.com/images/pink/Jiwoo%20and%20Her%20Pink%20Things_m.jpg
http://www.jeongmeeyoon.com/images/pink/Seohyun%20and%20Her%20Pink%20Things_m.jpg
http://www.jeongmeeyoon.com/images/pink/Kara%20and%20Her%20Pink%20Things_m.jpg
http://www.jeongmeeyoon.com/images/pink/Yaehyun%20and%20Her%20Pink%20Things_m.jpg
© JeongMee Yoon

c h e c k..
jeongmeeyoon.com

Kommentarer
Postat av: caroline

Det va inte lite leksaker....jag hade nog bara hälften av det där när jag va så liten =S dok inte allt rosa.

2011-01-07 @ 17:58:56
URL: http://wolfichan.blogspot.com
Postat av: Reiko

Det där har jag också funderat över! Har aldrig direkt gillat rosa för än nu som just är "kawaii".

Uppväxt som pojkflicka och stormtrivts med det! Gör även det idag, men just det där med Kawaii får mitt hjärta att smälta! (20 år senare)

Något jag själv har även funderat över är att... många vuxna är färglösa, svart, vitt, grått, brunt, mörka och "skogsfärgade", medan barn verkar älska färger och ser världen ljusare! Kawaii trenden verkar, i mina ögon, vara lite av ett tecken på ett försök att göra vardagen roligare, "happy feelings" och få världen lite ljusare med färger! :3

bockar ursäkta för mitt dåligt skrivande sätt... orkar inte skriva om detta igen XD (fjärde försöket...)

2011-01-07 @ 18:05:56
URL: http://sushiflavour.blogg.se/
Postat av: Andrea

Själv så har jag aldrig velat ha SÅ mycket av bara en färg. ^_^' När jag var liten så var min favoritfärg gul för att jag tyckte att min, mammas och vår hunds hårfärg var gul. Det var först efter att jag fyllt 13år som jag började gilla rosa. Det gör jag än, mest mörk rosa. Gillar även färgerna lila, röd, svart och plommon. ^-^

2011-01-07 @ 19:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

botten
okaeri

top

top