klara, färdiga, manga!

Har du nånsin hört talas om "Wasabi Press"? Serietecknaren Elise Rosberg, 21, älskar manga och har nyligen startat upp ett mangaförlag, Wasabi Press. "- Manga har blivit ett begrepp, men många tror fortfarande att det är serier för barn" Säger Elise i en intervju i Skånska Dagbladet. Hela idén med Wasabi Press är att bredda utbudet med svensk manga på en marknad där de större bokförlagen backar trots att intresset faktiskt är jättestort.
Elise och Wasabi Press håller därför i en tävling där de utmanar svenska manga tecknare att våga sig fram!
Vinnarna kommer publiceras!
Tävlingen heter "Klara, färdiga, MANGA!" och med den kommer man utse 8 st vinnare inom 4 olika manga kategorier. Dessa vinnare kommer bli publicerade i en antologi under våren 2012! Böckerna kommer tryckas i 2000 ex och delas ut på event som SPX (Small Press Expo), UppCon, MewCon, NärCon, Bokmässan i Göteborg och andra större mässor.
I juryn sitter bl a Åsa Ekström som skrivit "Sayonara September".

Helt gripande SUGOI tycker vi på Okaeri! På nu bara kids! Sånt här gör livet värt att leva!

Vill du vara med och tävla i Klara, färdiga, MANGA? Sista dagen för ditt bidrag är 1 december. Kika in på wasabipress.se och läs mer!


http://www.wasabipress.se/wp-content/uploads/2011/07/mangacontest_logo_color1.png

Kommentarer
Postat av: Andrea

YAY!!! \(^o^)/ Äntligen positiva nyheter för manga Sverige! Tack så mycket Elise! Kämpa! Jag håller tummarna på att mina favorit mangas D.N.Angel. (som gjorde mig intresserad av allt det här med manga, anime och figurer m.m.),Rebirth, Trinity Blood och Kyo Kara Maoh (m.fl) översätts till svenska! Skulle gråta av lycka då.

2011-09-13 @ 22:44:07
Postat av: Reiko

Härligt >w< finns ju så grymt många duktiga manga tecknare i långa landet lagom ^_^ och hon säger helt rätt att manga är inte bara för barn. Go for it~!

2011-09-14 @ 08:30:52
URL: http://sushiflavour.blogg.se/
Postat av: Älva Montell

Yay! Perfa tycker jag. Du har rätt, sånt här gör livet värt att leva ^^

2011-09-15 @ 07:35:12
URL: http://peaceews.blogg.se/
Postat av: My

@Andrea: För att gilla svensköversatt manga håller du inte bra koll på dem. D.N.Angel har funnits översatt i typ tre år.

2011-09-15 @ 12:18:00
Postat av: Andrea

Till My:

Jag vet. Den är min favorit manga. Yukiru Sugisakis tecknar stil är så vacker!~♥ Jag tycker den svenska översättningen är bäst!~♥ Den engelska av Tokyopop (som nu gått i konkurs) var dålig då sånt som kun, san och chan inte fanns med (läste nr 12 och nr 13 på engelska). Det tog bort lite av känslan som jag tyckte var så mysigt med den svensk översatta. Men det du inte vet i så fall är att förlaget som gav ut den på svenska, Bonnier Carlsen, la ner D.N.Angel. (och en massa andra jätte bra mangas) innan den hann ta slut. Så nu finns den varken att läsa på vare sig svenska eller engelska. Möjligen på engelska på datorn, men jag HATAR att läsa manga på datorn. Jag älskar känslan av att hålla i en pocket.

2011-09-15 @ 17:58:23
Postat av: Andrea

Till My: Jag vet. D.N.Angel. är min favorit manga nr 1, den är så vackert tecknad och historien är så bra!~♥ Och den svenska översättningen var väldigt bra! Men den hann aldrig översättas till sitt slut, den fortsätter fortfarande i Japan (jag tror att nr 15 kommit ut nu). Den svenska översättningen avslutades vid D.N.Angel. nr 11. Som om det inte vore nog så har Tokyopop som översatte den till engelska gått i konkurs. Så nu kan man inte läsa den ens på engelska. Den hade en ganska dålig översättning i jämförelse med den svenska då sånt som kun, san och chan inte fanns med. Det tog bort lite av den mysiga känslan som den svensk översatta hade tycker jag.

2011-09-15 @ 18:12:58
Postat av: Andrea

Det blev visst två...^_^' Jag trodde att det första som jag skrev försvann så jag skrev nytt...

2011-09-15 @ 18:23:34
Postat av: Ninni

Åh såg just att man kan beställa japanska modetidningar från er! Så himla bra om det är något nummer man missar. Jag själv älskar att bläddra i KERA. :)

2011-09-17 @ 16:24:13
URL: http://porcelainveins.blogg.se/
Postat av: Arctic

Cool tävling :)

2011-10-19 @ 08:04:39
URL: http://arcticsview.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

botten
okaeri

top

top