historien bakom mangan / the story behind the manga




I början av 2006 var det jag började spåna på Selmish illustrationerna, intresset för japanska cartoonfigurer hade jag egentligen haft sedan första gången jag som liten fick pilla på mammas Sanrio prylar från 70-talet. Det fortsatte snart med den totala besatthet som den första Nintendokonsollen skapade. Lilla Sophia drömde sig bort timtals in i sockersöta 8-bit världar med japanska spelkaraktärer som Bubble Bobble drakarna, Yoshi dinosaurien och favoriten Kirby, den rosa fluffbollen! Nintendo intresset har följt med sedan dess.
Rita och skissa gjorde jag hela uppväxten och det var inte bara en lärare som blev sur på alla mina figurer i skolböckerna, så var det ända upp i gymnasiet, skolintresset var noll förutom på bildlektionerna. Men det brinnande intresset för japansk manga och anime satte ingång först 1999 då Pokémon vågen nått Sverige. Jag satt klistrad framför tv:n bredvid mina mycket yngre syskon och gapade av förtjusning över denna underbara tecknade värld som kastade hela min indoktrinerade Disney-generation i dushen. Karaktärerna, ansiktsuttrycken, bakrunderna, effekterna t o m musiken - allt kändes fäscht och intressant, genomtänkt och med en lagom gnutta humor. Sailor Moon tilltalade mig mycket och där någon gång började jag köpa manga pockets och rita mangakaraktärer. På gymnasiet hade vi en tjej i klassen som var helt otrolig på att rita sina japanska skolflickor, hon kunde rita en hel, perfekt, mangasida på mindre än en halvtimme och där gav jag upp om mina lama försök till manga efterapningar.

Det gick ett tag och jag jobbade som Grafisk formgivare, med datorn fanns helt nya möjligheter till illustrationer och min kreativa sida började ta över. Med min hund kom jag in i en helt ny värld, hunddesignen marknaden, idéerna om ett hundrealterat företag flödade. Jag började skissa på Selmish, Selma, min hund som mangafigur.
Våren 2006 gjorde den första Selmish debut på min lilla, hemgjorda, svenska "webshop" www.semish.tk, där sålde jag importerade hundtillbehör under sommaren. Snabbt började jag planera på något större då intressed och behovet för minihundsanpassade prylar var stort.
Det tog många olika vändningar, sena nätter och mycker tålamod men sommaren 2008 kunde jag luta mig tillbaka och beundra "The Selmish Team" som med tiden växt till ett gäng med 10 olika hundkaraktärer, alla av s k "teacup" raser under 2,5kg med Selmish herself i spetsen. Jag kommer med tiden presentera var och en av dom här i bloggen, tills vidare får ni nöja er med "the sleeping team". ^–^

–––

It was in the beginning of 2006 I started brainstorming about the Selmish illustrations, my interest in Japanese cartoon characters actually started already when I was a small girl and finally was aloud to play with some of my mom's Sanrio stuff from the 70s. It continued with the obvious obsession the first Nintendo console in the house caused. Little Sophia was swept away into sugar sweet 8-bit dreamlands with Japanese gamecharacters such as the dragons of Bubble Bobble, Yoshi the dinosaur and the favorite Kirby, the pink fluffball! The Nintendo interest has followed since then.
I was drawing through all of my childhood and there were more then one teacher that got angry with my characters placed here and there in my school books, even until high school it was like that, my interest in school was zero except during art classes. But the burning interest for Japanese manga and anime didn't really start until 1999 when the Pokémon wave had reached Sweden. I sat stunned infront of the TV, next to my much younger sibblings, excited over this wounderful cartoonworld which threw my entire "Disney-brainwashed" generation over the edge. The characters, the face expressions, the backrounds, the effects even the music - everything felt so fresh and interesting, well planned and with a perfect messure of humour. I liked Sailor Moon very much and there somewhere I started to buy manga pockets and draw manga characters.
In high school there was this amazing girl who was incredible at drawing her Japanese schoolgirls, she could draw an entire manga page perfectly in less then half hour, there and then I gave up my lame attempts to manga imitations.

Time passed by and I was working as a Graphic designer, with the computer there were brand new possibilites for illustrations and my creative mind started to rule. With my dog I entered an entire new world, the market for dog design, and ideas about a dog related company stared to flow. I started to sketch on Selmish, Selma, my dog as a manga character.
In the spring 2006 the first Selmish made her debut on my small, homemade, Swedish "webshop" www.selmish.tk, where I sold imported dog supplies during the summer. Quite fast I started to plan on something bigger though the interest and need for "teacup"suited stuff was big.
It took many different turns, late nights and very much patient but in the sommer 2008 I could sit back and admire "The Selmish Team" which by time had grown into a gang with 10 different dog charcters, all of them "teacup" breeds under 5,5lbs with Selmish herself in the lead. I'll start present each and one of them here in the blog, until then you'll have to do with "the sleeping team." ^–^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

botten
okaeri

top

top