enkel decoden med creamy whip kit



Deco är inte bara söta halsband, armband och accessoarer utan just "decoden", dekorerad elektronik och dekorerade prylar. Den vanligaste grunden för decoden är "grädde". Hittills har silkon alltid använts som grädde men nyare, mer lätthanterliga och billigare alternativ har kommit ut på marknaden. Vem som helst kan nu göra decoden!

Creamy Whip Kit

Silikon har länge varit det man använt till grädde vid decoden, silikon är hållbart och tål fukt. Men silikon har också nackdelar som grädde. Den kladdar, kan dra åt sig smuts och är utseendet är blankt. Dessutom är den rätt dyrt. Man har därför börjat ta fram andra produker som kan ersätta silikon grädden. Padico har lanserat "Decollage Creamy Whip Kit" gjord på mjuk lera. Creamy Whip Kit kommer i en förpackning med lera, spritspåsar, tip (sprits) och sked. Det kan kännas bökigt att behöva skopa lera och spritsa med påse men vill man spara pengar eller få fram den där rätta matta "grädd-looken" är Creamy Whip Kit det bästa alterantivet.

Hur gör man med spritspåsarna?
Att skopa lera och använda spritspåsar är inte så bökigt som det kan verka. Det viktigaste är att spritsen sitter fast på påsen. Detta fixar man lätt med vanlig tejp. Klipp av 3.5cm av påsens topp, trä påsen på långfingret, sätt på tipen och tejpa 2 varv runt så att påse och tip sitter ihop. Klart!
Att skopa lera från lerpåsen till spritspåsen är busenkelt, se bara till att det inte finns någon luft i lerpåsen och att den är väl försluten när du är klar. När du använt färdigt Creamy Whip kan du utan problem spara det som är kvar i spritspåsen till nästa gång. Sätt en klämma runt påsöppningen och en tejpbit över tipen. Nästa gång du ska pyssla kan du också lätt fylla på med mer!



Steg 1: planering!

Att göra decoden är inte så svårt som det kan verka. Men förutom grädde behövs andra saker, t ex delar gjorda av lera, cabochons i plast eller mini plushies. Utöver dessa kanske rhinestones, pärlor, cane slices, rosetter och lace. Men även Deco Sauce, glitter eller ett skyddande lack kan behövas. Idéen med decoden är att designa ihop allting till en kawaii, överflödig men balanserad helhet.
Det är viktigt att du inte bara snabbt kör igång när det gäller decoden, då riskerar du att allt blir messed upp! Grejjerna blir förstörda och i slutändan har du slösat på både material och pengar.
Börja istället med att välja den pryl du vill dekorera och sen ett tema. Vill du ha typiskt Hime stil? Lolita? Goth? Decora? Googla runt lefter inspiration. Sedan måste du se till att du har det du behöver! En del kan man hitta i lådorna hemma. T ex så tycker jag jätte mycket om att att använda miniprylar från Re-Ment till decoden, Re-Ment är fantastiska saker både till decoden och smyckestillverkning! Ska du göra decoden på en mobil? Då kanske du vill skydda mobilen med ett självhäftande Deco Sheet först?

Cookie, choco and ice cream korthållare
Jag har länge tänkt skaffa en korthållare (främst till mina bankkort men också till visitkort) så jag sprang in på Åhléns och Muji i city. I love Muji! Jag fick tag på en enkel korthållare i metall, perfekt för en decoden makeover! *v*
Temat jag valt är "cookie, choco and ice cream", jag kan aldrig få nog av gyllenbruna gosaker, choklad och glass, givetvis har jag redan förberett olika sötsaker i Hearty Clay för hand och med Happy Sweets Mold Sheets. Vidare har jag valt ut en söt mini kakao burk från Re-Ment som ska få fungera som pricken över iet! Som extra detaljer väljer jag rhinestones i silver och banana cane slices och så ska vi nog få in lite Deco Cream Sauce chocolate också! Som grund används Creamy Whip Kit - Milk.

Hur ska jag placera allt?

Först börjar jag med att lägga ut alla delar som jag vill ha dom på korthållaren. Detta kan ta sin lilla tid men det är också här du bestämmer hur resultatet ska se ut! Hur vill du att de olika delarna ska vara placerade i förhållande till varann? I förhållande till de olika färgerna du valt? Ska det finnas rhinestones utplacerade efter ett speciellt antal? Placeringen kan vara lite knepig om man är ovan. Gör man decoden på en Ipod eller mobil så måste man tänka sig för vart det finns knappar och ljudutgångar etc. När du är klar med planeringen så ta bort alla delar och lägg dom åt sidan i samma mönster/ordning som du bestämt, då riskerar du inte att göra "fel".



Steg 2: fixa grädden
Det finns många olika metoder att spritsad grädde på, både vad gäller riktig grädde och fake. Själv är jag inte så vältränad än och detta blir faktiskt mitt första försök med en "tårtkant. Träna gärna på ett papper innan om du känner dig osäker, och se till att det inte finns någon luft i spritspåsen då det orsakar ojämn spritsning!

1. Först börjar vi med ett lager av zig-zag grädde. Börja i ena änden av prylen och sluta i den motsatta, tvärs över. Här krävs det ett jämt tryck med spritspåsen i en jämn takt. Gå så nära kanterna som möjligt.
2. Nu kommer gräddkanten! Denna görs av mindre sammanhållande gräddklickar. Spritsa hela tiden i en rund bågrörelse och som i vågor, upp-runt-ner, upp-runt-ner. Om du vill kan du pausa i hörnen.

Steg 3: utplacering och finjustering
Nu är det dags att börja placera ut alla delar! Börja med de största delarna och de som ska ligga underst. Hur du placerar ut delarna spelar ingen roll, just do it! Tryck inte i dom för hårt i grädden bara då förstörs formen på den. Rhinestones och cane slices tar jag alltid i slutet, likaså Deco Sauce och annat "vått" som kräver torkning.
Jag tänker alltid i symmetri vs. asymmetri, balans vs. obalans som ska fungera ihop som ett koncept vad gäller placering och färger (yrkesskada ∏v∏) så det händer att jag ångrar mig med en placering. Ofta kan man rätta till småfel utan problem med Creamy Whip Kit, det är svårare med Whipped Cream i silikon som kladdar.
Men.. Snart är du alltså klar och det enda som behövs är några timmars torkning!


YAY! Vad fint det blev! ˜u˜ Men nästa gång ska jag ösa på grejjer!



s h o p   d e c o..
Decollage Creamy Whip Kit - Milk
Decollage Deco Sheet
Decollage Deco Cream Sauce
Hearty Clay
Happy Sweets Mold Sheet
Happy Sweets Rhinestone Sheet
Polymer Cane
Re-Ment


Kommentarer
Postat av: Grey

This is great! I've been looking for one of those kind of wallets in a kawaii theme, and it's kinda hard to find one in Sweden so this is perfect. Thank you! ^^

2011-02-21 @ 08:18:47
URL: http://emiliegrey.tumblr.com
Postat av: malva

ååå vad fin! men vad är det du har gjort det vackra konstverket på?

2011-03-05 @ 16:31:13
URL: http://malvacupcake.blogg.se/
Postat av: malva

ja ha en kort hollare det var så fint så at inte jag han kolla ordentligt

2011-03-05 @ 16:32:46
Postat av: Maria

Ska man bara lägga på grejerna eller liksom trycka fast dem lite lätt? Fastnar de av sig själva eller ska man ha på något lim? Kan man göra likadant på en iPhone eller är risken stor att sakerna ramlar av?

Aah... Jag vill göra något lika snyggt w Förresten, var kan man få tag på de där kakao-burkarna? Hittar ingen här på sidan D: Men vill så gärna ha <3

2011-07-01 @ 21:00:48
Postat av: nnnneeeeaaaa

hej! det blev super fint! jag älskar deco! en av mina STÖRSTA FAVORIT hobbys! du gjorde det så fint att jag också ville köpa ungefär samma saker och göra "ungefär" samma sak! så min mamma beställde allt det där! (förutom re-ment saken! ) :(

och sen ville min syster också ha! så vi har köpt dubbel pack! tack för att du visade allt det här! :D

2011-07-28 @ 17:26:41
Postat av: nnnneeeeaaaa

hej igen! vet du, jag ville jätte gärna ha allt det här! ^^ men... jag ville ha "happy sweet fruit kit" ännu mera... men då var den produkten utsåld! men nu när jag tittade igen i hemsidan såg jag att den var på lager igen! men mamma sa att jag får beställa först vid december igen? -.-

jag blev jätte ledsen och onöjd! :(

så jag ber dig jätte snällt att "happy sweet fruit kit" kan komma vid november/december igen? :( :D

för jag skulle jätte gärna vela ha de till jul klapp! (många andra köper också en massa till julen!!!! ) och desamma med "hime sweet deco kit" :D

snälla? :D

2011-08-05 @ 19:16:29
Postat av: Cajsa

När kommer ni in med fler såna där man läger ner leran i och det blir t.ex en donut❤❤skulle gärna villa köpa en❤❤

2012-01-31 @ 11:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

botten
okaeri

top

top